Thursday, 27 December 2012

Minggu ke Tiga belas.



Assalamualaikum dan selamat sejahtera....

   Pada minggu ini,kami perlu melakukan belanjawan sendiri menggunakan Open Office Calc dan keep in data atau merekod data pemarkahan pelajar menggunakan Microsoft Excell.Oleh itu,pn. telah menunjukkan dan menerangkan langkah-langkahnya.

  Open Office Calc berfungsi unuk mengira,menganalisis dan merekod data-data dalam bentuk laporan berangka atau grafik.Program ini dapat memudahkan pengguna untuk menganalisis data dan menerangkan dalam bentuk grafik yang menarik bagi menambahkan kefahaman.

  Tujuan belanjawan sendiri ini dibuat adalah untuk mengeahui jumlah belanjawan dalam tempoh satu tahun.Oleh itu,perancangan belanjawan dapat dijalankan dengan baik dan sebagai rujukan peribadi.Bagi tujuan organisasi,belanjawan ini dapat menganalisis perbelanjaan organisasi bagi suatu tempoh tertentu.

-
-Cara-cara untuk melakukan belanjawan menggunakan Open Office Calc ialah :

1. buka Open office calc:

 

2.masukkan item-item belanjawan kita.Kebiasaanya,kotak pertama ialah tarikh :



3. setelah siap menulis item belanjawan seperti 'kesihatan,makanan,pelajaran dll', masukkan jumlah belanjawan kita :

   

4. untuk membuat bulan seterusnya, baki bulan lepas perlu direkodkan di bulan selepasnya
5. semua perbelanjaan perlu dijumlahkan

-cara membuat belanjawan menggunakan microsoft excell :

1. buka Microsoft Office dan pilih Microsoft Excell dalam pc anda :

 

2. pada kolum pertama tulis 'bilangan'.Seterusnya taip 'nama pelajar,nama mata pelajaran pada petak selepasnya.Kemudian lengkapkan markah pelajar.


    

3. Setelah selesai,lengkapkan jadual tersebut.Tentukan gred markah pelajar.Gred yang dibuat mestilah bermula dari markah paling rendah ke peringkat tinggi mengikut urutan menaik.

  

4 . Seterusnya,gunakan formula seperti 'sisipan piawai (STDEV),purata (everage),markah makimun (max),markah minimun (min)



5. Akhir sekali buat graf untuk membandingkan setiap mata pelajaran dan analisis sama ada ia meningkat atau menurun.

haa..siap :)














No comments:

Post a Comment